ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ελλάδα info@savethegame.gr

FIFA 22 | Review

Το τελευταίο FIFA;

Θυμάμαι χαρακτηριστικά πριν από λίγα χρόνια, όταν η Sony μέσω ενός site επέτρεπε να γνωστοποιηθούν μερικά στοιχεία που αφορούν την gaming συμπεριφορά των παικτών, φυσικά στην τότε πιο πρόσφατη κονσόλα της, στο PS4. Επί της ουσίας τα πράγματα που γίνονταν γνωστά ήταν διάφοροι αριθμοί, όπου σε μία περίπτωση αφορούσαν τα τρία πιο παιγμένα παιχνίδια. Βαθιά μέσα μου ήξερα σίγουρα την απάντηση, όταν όμως είδα πως τα δύο πρώτα παιχνίδια στην λίστα μου ανήκουν στη σειρά FIFA συνειδητοποίησα και επίσημα πλέον πως αφιερώνω τον περισσότερο χρόνο μου ως gamer παίζοντας απλά ένα ποδοσφαιράκι. Από την μία στεναχωρήθηκα που επέτρεψα να πάνε τόσες ώρες "χαμένες", από την άλλη όμως σκέφτηκα πως για να έχω ασχοληθεί τόσο με την συγκεκριμένη σειρά κάτι είναι αυτό που με διασκεδάζει. Πλέον δεν λυπάμαι για καμία ώρα που σπαταλάω, καθώς είμαι βέβαιος -τουλάχιστον προς το παρόν- πως κάθε λεπτό  που χαραμίζω στον ελεύθερο χρόνο μου κάνοντας το οτιδήποτε, γίνεται για κάποιον λόγο, από τον πιο απλό μέχρι τον πιο σύνθετο. Με αυτό τον τρόπο πείθω τον εαυτό μου ώστε να μην στεναχωριέται κάθε φορά που παίζω για ολόκληρες μέρες FIFA.

Φέτος είναι μία χρονιά που, από ότι φαίνεται, αυτό δεν θα αλλάξει, ειδικά μετά τις εντυπώσεις μου με τον πιο πρόσφατο τίτλο της σειράς. Σίγουρα δεν είμαι απόλυτα ικανοποιημένος, όμως όπως θα διαβάσετε και στην συνέχεια θεωρώ πως μετά από χρόνια οι αλλαγές που πραγματοποιηθήκαν επηρεάζουν εμφανέστατα τον τρόπο παιχνιδιού και συνάμα όλο το balance, που εδώ και χρόνια είχε μείνει στάσιμο. Ποιες όμως είναι αυτές οι αλλαγές που βγάζουν από τον βάλτο ένα ολόκληρο franchise;

ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Συνήθως, κάθε ετήσια κυκλοφορία οποιασδήποτε σειράς επιλέγει να μαρκετάρει το νέο παιχνίδι της με ένα νέο χαρακτηριστικό, που θα αποτελέσει selling point για το παιχνίδι. Ανά τα χρόνια, οι μεγάλες διαφορές που εντοπίζονταν στα παιχνίδια της σειράς FIFA αφορούσαν στο μεγαλύτερο κομμάτι τους τα modes του εκάστοτε παιχνιδιού. Παραδείγματα που μου έρχονται στο μυαλό είναι η σταδιακή βελτίωση του Ultimate Team, ο ερχομός του Alex Hunter με το The Journey και φυσικά το Volta mode, που και εισήγαγε ένα είδους FIFA Street μέσα στο βασικό παιχνίδι. Φέτος όμως έχουμε να κάνουμε με το πρώτο FIFA αμιγώς νέας γενιάς. Η αλλαγή και η βελτίωση των κονσολών αποτέλεσε τη μεγαλύτερη αιτία για να επέλθει μία ριζοσπαστική αλλαγή, που μπορεί να συγκριθεί με την εισαγωγή της Frostbite Engine, ενώ από την ίδια την EA χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη ανανέωση που έχει δεχθεί η σειρά. Όσοι ασχολείστε με το franchise της EA σίγουρα κάπου θα έχετε δει, θα έχετε ακούσει ή θα έχετε διαβάσει για το Hypermotion, που ήρθε για να αλλάξει και να βελτιώσει τον τρόπο παιχνιδιού. Τι είναι λοιπόν το Hypermotion και κατά πόσο κάνει αυτά που υπόσχεται;

22 επαγγελματίες παίκτες συναντήθηκαν σε ένα γήπεδο φορώντας ειδικά διαμορφωμένες στολές για να κάνουν αυτό που ξέρουν καλά, να παίξουν ποδόσφαιρο δηλαδή. Στόχος όλου αυτού του εγχειρήματος ήταν να καταφέρουν να αποθανατίσουν τις κινήσεις των παικτών, ώστε να τις μεταφέρουν και στο νέο τους παιχνίδι. Επιπλέον, για πρώτη φορά στα χρονικά χρησιμοποιήθηκε machine learning. Το αποτέλεσμα όλης αυτής της διαδικασίας απέφερε 4.000 νέα animations, βελτίωση και πιο πειστικές κινήσεις, καλύτερες επαφές και πολλά ακόμη που αφορούν αποκλειστικά το gameplay. Κατά πόσο όμως το θεωρητικό κομμάτι πέρασε και στην πράξη, φέρνοντας απτά αποτελέσματα; Πολλές φορές όλα αυτά στα αυτιά μου ακούγονται φαμφάρες και κινήσεις εντυπωσιασμού, όμως με ιδιαίτερη χαρά, από το πρώτο κιόλας ματς που έπαιξα διαπίστωσα πως -τουλάχιστον ως ένα βαθμό- οι υποσχέσεις έχουν περάσει και στο χορτάρι. Το Hypermotion βοήθησε στην ρεαλιστική απεικόνιση των κινήσεων του κάθε παίκτη, βάζοντας ένα μεγάλο λιθαράκι στην ολοκληρωτική αλλαγή του gameplay που δέχθηκε η σειρά FIFA. Αξίζει να επισημάνω και να ξεκαθαρίσω πως η αλλαγή αυτή είναι αισθητή αποκλειστικά σε όσους δοκιμάσουν το παιχνίδι σε κάποια δυσεύρετη -τουλάχιστον με τα τωρινά δεδομένα- κονσόλα νέας γενιάς, ενώ εξαιρούνται ακόμα και τα PC.

ΠΟΙΟΣ ΕΒΑΛΕ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ ΣΤΟ ΤΕΡΜΑ ΜΟΥ;

Πέραν από τις βελτιώσεις στον τομέα των animations, έχουν επέλθει και άλλες διαφοροποιήσεις στο gameplay, που βοηθούν στο να γίνει εμφανής η αλλαγή και η κατεύθυνση που έχει αποκτήσει πλέον το FIFA. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που δέχθηκε αλλαγές είναι η ταχύτητα του ρυθμού σε κάθε ματς. Πλέον το παιχνίδι δεν τρέχει σε ανεξέλεγκτο ρυθμό, μετατρέποντας σε υπερπαίκτες όσους απλά διαθέτουν ταχύτητα. Ο ρυθμός έχει κατέβει αρκετά επίπεδα και πλέον η τεχνική κατάρτιση είναι αυτή που πρέπει να αναδυθεί. Έχοντας συνηθίσει να χρησιμοποιώ ως βασικό κριτήριο το pace του κάθε παίκτη, φέτος ομολογώ πως δυσκολεύτηκα αρκετά μέχρι να αποδεχτώ πως πλέον η ταχύτητα από μόνη της δεν κάνει θαύματα. Θεωρώ πιο δίκαιη και πιο κοντά στην πραγματικότητα τη συγκεκριμένη απόφαση. Ναι, το σύγχρονο ποδόσφαιρο απαιτεί ταχύτητα, όχι όμως στο βαθμό που απαιτούσαν τα προηγούμενα FIFA.

Τα τελευταία χρόνια, έχοντας παίξει ατελείωτες σεζόν στο career ως προπονητής, έμαθα αρκετά την A.I., με αποτέλεσμα να μην δυσκολεύομαι και ιδιαίτερα να σηκώσω το κύπελο του CL με μία σχετικά πιο μικρή ομάδα, ακόμα και στο ανώτερο επίπεδο δυσκολίας. Στην πρώτη μου ανυποψίαστη απόπειρα φέτος, όχι απλά δεν σήκωσα κανένα κύπελλο αλλά έφαγα και απίστευτο ξύλο. Με λίγα λόγια, ευτυχώς επέλεξα ένα πρωτάθλημα που δεν είχε δεύτερη κατηγορία, καθώς θα είχα πέσει. Οι σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο παιχνιδιού αλλά και η μεγάλη βελτίωση της A.I. έχουν αλλάξει τον τρόπο που σκέφτομαι, κινούμαι, κόβω, πασάρω και εκτελώ. Ένα απλό παράδειγμα της αναβάθμισης που έχει δεχθεί το IQ των παικτών είναι οι υπέρ του δέοντος εντυπωσιακές επεμβάσεις των τερματοφυλάκων, που πολλές φορές φλερτάρουν και με τις υπεράνθρωπες.

Ένα θέμα που απασχολούσε τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς πλέον καταλήγει να απασχολεί και πάλι την σειρά αλλά για τον ακριβώς αντίθετο λόγο. Ίσως μελλοντικά ένα nerf να είναι απαραίτητο, αλλά έτσι και αλλιώς το balance του παιχνιδιού θα αλλάξει αρκετές φορές μέσα στην χρονιά. Εδώ δεν κρίνω το balance, αλλά φέρνω ένα παράδειγμα ή μάλλον καλύτερα μια απόδειξη για την ποιότητα των παικτών. Στο ίδιο περίπου μοτίβο κινούνται και οι υπόλοιποι 10 παίκτες. Δεν συγχωρούν εύκολα αμυντικά λάθη, ούτε αφήνουν μεγάλους χώρους. Όλα αυτά συμβαίνουν φυσικά στο ανώτερο επίπεδο δυσκολίας, που είναι και αυτό που μας απασχολεί περισσότερο. Τα υποδεέστερα επίπεδα απλά κάνουν ότι έκαναν και τα υπόλοιπα χρόνια. Κλείνοντας το κομμάτι gameplay υπενθυμίζω εν τάχει τις σημαντικότερες αλλαγές με τα νέα αληθοφανή animations, την βελτιωμένη A.I. και το χαμηλό πλέον τέμπο να έχουν δραματικές επιπτώσεις στην προσέγγιση των παιχνιδιών. 

ΔΥΣΚΟΛΑ ΘΑ ΕΠΕΛΘΕΙ ΚΟΡΕΣΜΟΣ

Τι είναι όμως ένα παιχνίδι ποδοσφαίρου χωρίς περιεχόμενο; Είναι δεδομένο εδώ και πολλά χρόνια πλέον πως το FIFA, λόγω της φύσης του, είναι ικανό να κρατήσει για πολλές ώρες τους λάτρεις της στρογγυλής θεάς. Οι άπειρες επιλογές σε πράγματα που έχει να ασχοληθεί ένας παίκτης βοηθούν αρκετά στο να μην επέλθει εύκολα κορεσμός. Με τα χρόνια έχει φτιαχτεί ένα πολύ ισχυρό κράμα από modes, που εξυπηρετούν κάθε ανάγκη. Θες να παίξεις μόνος σου είτε ως προπονητής είτε ως παίκτης; Το Career εξυπηρετεί απόλυτα αυτό τον σκοπό. Επιθυμείς να ασχοληθείς και να αφοσιωθείς στο online ανταγωνιστικό και εξατομικευμένο περιεχόμενο; Το Ultimate Team είναι ιδανικό, αν και ταλανίζεται από την λογική pay-to-win (θα γίνει μεγαλύτερη ανάλυση στη συνέχεια). Θες να παίξεις με την παρέα σου σε μια κοινή ομάδα; Το Pro Clubs είναι εκεί για να χαρίσει άπειρες ώρες γέλιου και αγνής διασκέδασης. Επιθυμείς μια πιο street προσέγγιση; Το πρόσφατο Volta mode είναι εκεί για να σε βγάλει από το χορτάρι και να σε κάνει να ξεχάσεις πως είναι να πασάρεις.

Το FIFA 22 είναι ικανό να καλύψει μεγάλη γκάμα από τα θέλω των παικτών, το ερώτημα όμως που μπορεί εύλογα να δημιουργηθεί είναι κατά πόσο ποιοτικό είναι αυτό το περιεχόμενο και κατά πόσο διαφέρει από τα προηγούμενα έτη. Μερικές από τις αλλαγές του career mode αφορούν την δυνατότητα της δημιουργίας της δικιάς σας ομάδας. Πλέον μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ προκαθορισμένων σημάτων και να φτιάξετε την ομάδα που οραματίζεστε. Σίγουρα το κομμάτι των customazations ήταν αυτό που υστερούσε στην σειρά FIFA, που όμως αρχίζει σιγά-σιγά να κάνει βήματα μπροστά πάνω σε αυτό. Οι πολλαπλές αναβαθμίσεις που έχει δεχθεί το career, συν των φετινών, το καθιστούν  ολοκληρωμένο και άκρως ποιοτικό, ενώ μπορεί σε ανθρώπους σαν εμένα να κρατήσει συντροφιά ακόμα και ολόκληρη την χρόνια. Τα υπόλοιπα modes όπως φιλικά παιχνίδια, Pro Clubs και τα μικρότερου κοινού δεν έχουν ραγδαίες αλλαγές, αλλά παραμένουν σε ικανοποιητικό επίπεδο.

ΧΡΗΜΑΤΑ = ΔΥΝΑΜΗ

Δεν θα μακρηγορήσω παραπάνω και θα αναφερθώ σε αυτό που οι περισσότεροι χρήστες θα αφοσιωθούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους. Φυσικά, όποιος παίζει FIFA δεν γίνεται να μην γνωρίζει και να μην έχει ασχοληθεί έστω και στο ελάχιστο το Ultimate Team. Είναι με διαφορά το πιο διαφημισμένο και παιγμένο mode σε ολόκληρη τη σειρά, κάτι απολύτως φυσιολογικό αν σκεφτεί κανείς πως η EA βγάζει εκατομμύρια πάνω στις πλάτες του. Δεν είναι αναγκαστικά αρνητικό να βγάζει μια εταιρεία χρήματα μέσω από μικροσυναλλαγές εντός ενός παιχνιδιού. Αδύνατο όμως να προσπεράσω το γεγονός πως αυτό που προσφέρει σε αντάλλαγμα με τα χρήματα των παικτών είναι περισσότερες πιθανότητες στη δημιουργία μιας ποιοτικότερης και πιο ολοκληρωμένης ομάδας. Εν συντομία, το skill πάει περίπατο και μιλάνε τα πορτοφόλια και οι πιστωτικές. Δυστυχώς, χωρίς να θέλω να ακούγομαι υπερβολικός, το Ultimate Team διδάσκει πως τα χρήματα είναι ικανά να σε οδηγήσουν στην κορυφή ή τουλάχιστον να σε βοηθήσουν να ανέβεις.

Επιπλέον, οι μικροσυναλλαγές που χρησιμοποιούνται αφορούν ένα σύστημα με τυχαία αποτελέσματα, ένα συστήματα που διάφορες χώρες το έχουν χαρακτηρίσει ως τζόγο και μάλιστα τα τελευταία χρόνια απασχολεί αρκετά δικαστήρια. Αυτό αποτελεί το μεγάλο μελανό σημείο και στο φετινό FIFA, αν και ήταν δεδομένο πως αυτό δεν ήταν αναμενόταν να αλλάξει. Όπως ανέφερα και στο review μου για το NBA 2K22, δεν μπορώ να προσπεράσω απαράδεκτες τεχνικές εταιρειών, απλά επειδή τείνουν να γίνονται συνήθεια και κάτι το λογικό. Δεν ξεκίνησα να παίζω παιχνίδια με βάση να δίνω λεφτά για να βελτιώνομαι και δεν πρόκειται να το κάνω.

Ο,ΤΙ ΑΠΕΜΕΙΝΕ

Στο φετινό FIFA μετά από μερικά χρόνια δεν επιλέχθηκε η προσθήκη ενός campaign στο στυλ του The Journey ή του Volta. Βέβαια, το δεύτερο παραμένει στο παιχνίδι και απλά έχει διαφοροποιηθεί.  Αρχικά δεν υπάρχει ιστορία, κάτι που προσωπικά δεν με ενοχλεί. Το Volta είναι πιο άμεσο πλέον και σε καλεί να παίξεις online matches, είτε με την παρέα των φίλων σου είτε με την παρέα αγνώστων online παικτών. Μπορεί το gameplay και οι μηχανισμοί να μην είναι τόσο δουλεμένοι όπως για παράδειγμα σε κάποιο FIFA Street, όμως η ενασχόληση με το συγκεκριμένο κομμάτι μπορεί να χαρίσει απλόχερα μερικές ευχάριστες και ανάλαφρες ώρες. Επιπλέον, έχει προστεθεί ένα arcade mode το οποίο βάζει εσάς και άλλους τρεις παίκτες να ολοκληρώσετε μερικά mini games είτε ατομικά είτε ομαδικά, με αυτόν που θα καταφέρει να μαζέψει τους περισσότερους πόντους να βγαίνει και νικητής. Βρήκα τη συγκεκριμένη προσθήκη ιδιαίτερα έξυπνη, καθώς με απλό τρόπο καταφέρνει να διασκεδάζει σε μεγάλο βαθμό όσους επιλέξουν να ασχοληθούν με αυτή.

Το νέο κεφάλαιο της τεράστιας σειράς που ακούει στο όνομα FIFA παρουσιάζεται ολοκληρωμένο και διαφοροποιημένο σε σχέση με τα προηγούμενα, αφού οι νέες τεχνολογίες βοήθησαν αρκετά σε αυτό το κομμάτι. Τα κακώς κείμενα που βασάνιζαν τα προηγούμενα με το χάος των microtransactions είναι και φέτος εδώ, με εμφανή πρόθεση να παραμείνουν και τα επόμενα χρόνια. Θεωρώ την συνολική προσπάθεια της EA αξιόλογη και είμαι βέβαιος πως θα περάσω πολλές ώρες μέσα στην χρονιά στο ψηφιακό τάπητα. 

Ευχαριστούμε πολύ τη Bandai Namco Hellas για την παροχή του review copy!

Οι ριζοσπαστικές αλλαγές στο gameplay οδήγησαν στην μεγαλύτερη ανανέωση της σειράς FIFA των τελευταίων χρόνων, που όμως δεν θα απολαύσουν όλοι.

8.4
Δημήτρης Μίχος's Avatar

Δημήτρης Μίχος

Μια διπολική gaming προσωπικότητα που ακροβατεί μεταξύ των multiplayer και single-player games.